Stichting Da Capo wil de vrouwen graag een leeromgeving bieden waar taal leren en meedoen in de samenleving hand in hand gaan. Dat kan middels leerwerkbedrijven.

Het eerste leerwerkbedrijf van Da Capo is het atelier. Hier leren de deelnemende vrouwen veel (basis)technieken van het naaivak. In ons atelier staan 6 nieuwe naaimachines en een lockmachine. Vrouwen kunnen komen voor naailes en dan een of enkele keren per week deelnemen. Maar zij kunnen ook stage lopen vanuit de Entreeopleiding van het ROC Aventus. In 1 jaar tijd hebben zij dan hun MBO diploma niveau 1. Dat geeft meer kansen op de arbeidsmarkt.

Vrijwilligers helpen de deelneemsters op weg. Zij leren hen de kneepjes van het vak. Aan de hand van opdrachten leren de vrouwen verschillende technieken. Daarna gaan zij aan de slag met productie.

Bij Da Capo toveren we oude en gebruikte materialen om in leuke en trendy spullen. Dat kan bijvoorbeeld van spijkerstof of uw oude reclame banners of spandoeken zijn. Ook heeft het atelier in opdracht van de Apenheul van de oude kapotte Apenvrije tassen leuke nieuwe items gemaakt die verkocht worden in de souvenirshop; de Da Capo souvenirs.

Daarnaast worden er duurzame produkten gemaakt van nieuwe stoffen die ervoor zorgen dat we minder afval produceren. We maken herbruikbare make-up pads en boterhammenwraps en zakjes.

Het doel van Da Capo is dat (migranten)vrouwen meer gaan deelnemen aan de maatschappij, en de taallessen en het vormingsprogramma zijn enkele middelen om dit doel te kunnen verwezenlijken. Da Capo wil de deelnemende vrouwen helpen bij het vinden van bijvoorbeeld vrijwilligerswerk. Dat kan zijn, om te beginnen, op de school van hun kinderen bij activiteiten of bij het overblijven. Echter als hun vaardigheden en interesses in de zorg liggen, kunnen ze op weg geholpen worden om vrijwilligerswerk te vinden bij een verzorgingstehuis.

De eerste activering biedt Da Capo al via het atelier. Daar komen de vrouwen samen voor naailessen om vervolgens zelfstandig aan het werk te gaan met een aantal producten die Da Capo op de markt gaat zetten.

In de nabije toekomst worden er samenwerkingsverbanden met andere (sociale) organisaties opgezet om de vrouwen aan vrijwilligerswerk te helpen.

Nederlandse taallessen in kleine groepen. Je kunt op elk niveau instromen. Ben je een beginner? Dan start je op A0 of A1. Kun je nog niet (goed) lezen en schrijven? Dat kun je leren bij Da Capo. Ben je al wat verder met de taal? Dan kun je lessen volgen op A2 of B1 niveau.

Er zijn verschillende taallessen;

• algemene lessen met een methodeboek van niveau A0 tot B1
  • grammaticalessen op verschillende niveaus
  • lees en schrijflessen
  • lessen met de focus op spreken

2 locaties
Er zijn taallessen op 2 locaties in Apeldoorn:

Da Capo vorming schenkt aandacht aan de persoonlijke ontwikkeling van de vrouwen. In kleine stapjes ontdekken wat je al kunt, wat je nog wil leren en wat je wil doen, nu of in de toekomst. En dat is voor elke deelneemster anders.

Naast de taallessen in de klas, kunnen vrouwen ook deelnemen aan andere cursussen en activiteiten. Nieuwe cursussen van Da Capo zijn "Gezond en actief met Taal" en "Op weg naar werk". Gezond en actief met Taal is praten over gezondheid, gezonde voeding, sport en zaken als de huisarts, tandarts of je verzekering. Daarnaast een voorbereiding op een taalstage of vrijwilligerswerk.

Op weg naar werk geeft de vrouwen hulp en ondersteuning bij het schrijven van een CV, een goede motivatiebrief en ze worden geholpen met zoeken naar vacatures.

Kijk voor de soort lessen en tijden die we bieden op het rooster