Sociaal Naaiatelier

Stichting Da Capo wil de vrouwen graag een leeromgeving bieden waar taal leren en meedoen in de samenleving hand in hand gaan. Dat kan middels leerwerkbedrijven het naaiatelier en de kookstudio.

Het ene leerwerkbedrijf van Da Capo is het naaiatelier. Hier leren de deelnemende vrouwen veel (basis)technieken van het naaivak. In ons atelier staan 6 nieuwe naaimachines en een lockmachine. Vrouwen kunnen komen voor naailes en dan een of enkele keren per week deelnemen. Maar zij kunnen ook stage lopen vanuit de Entreeopleiding van het ROC Aventus. In 1 jaar tijd hebben zij dan hun MBO diploma niveau 1. Dat geeft meer kansen op de arbeidsmarkt of ze stromen door naar niveau 2 van het MBO.

Vrijwilligers helpen de deelneemsters op weg. Zij leren hen de kneepjes van het vak. Aan de hand van opdrachten leren de vrouwen verschillende technieken tijdens de basiscursus. Daarna gaan zij aan de slag met productie.

Bij Da Capo werken we aan recycling of maken duurzame producten. We gebruiken gebruikte stoffen om nieuwe items van te maken. Bijvoorbeeld oude reclame banners of spandoeken worden tot tas omgetoverd. Dat is meestal op aanvraag vanuit een bedrijf.

Daarnaast worden er duurzame producten gemaakt van nieuwe stoffen die ervoor zorgen dat we minder afval produceren. We maken herbruikbare en wasbare wattenschijfjes en foodwraps / lunchwraps.