Stichting Da Capo wil de vrouwen graag een leeromgeving bieden waar taal leren en meedoen in de samenleving hand in hand gaan. Dat kan middels leerwerkbedrijven.

Het eerste leerwerkbedrijf van Da Capo is het atelier. Hier leren de deelnemende vrouwen veel (basis)technieken van het naaivak. In ons atelier staan 6 nieuwe naaimachines en een lockmachine. Vrouwen kunnen komen voor naailes en dan een of enkele keren per week deelnemen. Maar zij kunnen ook stage lopen vanuit de Entreeopleiding van het ROC Aventus. In 1 jaar tijd hebben zij dan hun MBO diploma niveau 1. Dat geeft meer kansen op de arbeidsmarkt.

Vrijwilligers helpen de deelneemsters op weg. Zij leren hen de kneepjes van het vak. Aan de hand van opdrachten leren de vrouwen verschillende technieken. Daarna gaan zij aan de slag met productie.

Bij Da Capo toveren we oude en gebruikte materialen om in leuke en trendy spullen. Dat kan bijvoorbeeld van spijkerstof of uw oude reclame banners of spandoeken zijn. Ook heeft het atelier in opdracht van de Apenheul van de oude kapotte Apenvrije tassen leuke nieuwe items gemaakt die verkocht worden in de souvenirshop; de Da Capo souvenirs.

Daarnaast worden er duurzame produkten gemaakt van nieuwe stoffen die ervoor zorgen dat we minder afval produceren. We maken herbruikbare make-up pads en boterhammenwraps en zakjes.

Het doel van Da Capo is dat (migranten)vrouwen meer gaan deelnemen aan de maatschappij, en de taallessen en het vormingsprogramma zijn enkele middelen om dit doel te kunnen verwezenlijken. Da Capo wil de deelnemende vrouwen helpen bij het vinden van bijvoorbeeld vrijwilligerswerk. Dat kan zijn, om te beginnen, op de school van hun kinderen bij activiteiten of bij het overblijven. Echter als hun vaardigheden en interesses in de zorg liggen, kunnen ze op weg geholpen worden om vrijwilligerswerk te vinden bij een verzorgingstehuis.

De eerste activering biedt Da Capo al via het atelier. Daar komen de vrouwen samen voor naailessen om vervolgens zelfstandig aan het werk te gaan met een aantal producten die Da Capo op de markt gaat zetten.

In de nabije toekomst worden er samenwerkingsverbanden met andere (sociale) organisaties opgezet om de vrouwen aan vrijwilligerswerk te helpen.

Taallessen in groepjes

Nederlandse taallessen in kleine vrouwengroepen. Je kunt op elk niveau instromen. Ben je een beginner? Dan start je op niveau 1 of 2 (beginners of A1). Kun je nog niet (goed) lezen en schrijven? Dat kun je leren bij Da Capo. Ben je al wat verder met de taal? Dan kun je lessen volgen op niveau 3 en 4 (a2 en B1)

Er zijn verschillende taallessen;

• algemene lessen met een methodeboek van niveau 1 tot en met 4 (A0 tot B1)
  • lees en schrijflessen
  • lessen met de focus op spreken

Taalles voor mannen

Vanaf september 2020 zijn mannen ook welkom voor taallessen. Er zijn aparte mannengroepen. Deze zijn op woensdag- en vrijdagmiddag. Zie het rooster.

2 locaties
Er zijn taallessen op 2 locaties in Apeldoorn:

Taalcafe

Ook is er een taalcafe. hier kunnen mannen en vrouwen samenkomen voor een kopje koffie of thee en om het Nederlands te oefenen. In een groep ga je praten over allerlei onderwerpen en beetje bij beetje zul je meer gaan begrijpen. Het is erg gezellig en je leert zo nieuwe mensen kennen.

Lokatie: Onze Lieve Vrouwenkerk (Stationsstraat)

Tijd: maandag en vrijdag van 9.30 - 11.30

Eigen bijdrage van 50 cent voor koffie en thee.

Da Capo vorming schenkt aandacht aan de persoonlijke ontwikkeling van de vrouwen. In kleine stapjes ontdekken wat je al kunt, wat je nog wil leren en wat je wil doen, nu of in de toekomst. En dat is voor elke deelneemster anders.

Naast de taallessen in de klas, kunnen vrouwen ook deelnemen aan andere cursussen en activiteiten. Nieuwe cursussen van Da Capo zijn "Gezond en actief met Taal" en "Empowerment en arbeidsmarktoriëntatie"

Gezond en actief met Taal is een cursus in samenwerking met de taalschool CLC. Tijdens de cursus ga je praten over gezondheid, gezonde voeding, sport en zaken als de huisarts, tandarts of je verzekering.

"Empowerment en arbeidsmarktoriëntatie" is bedoeld voor vrouwen die graag willen werken. De cursus ondersteunt de vrouwen  in hun persoonlijke ontwikkeling bij de vragen wie ben ik, wat kan ik en wat wil ik? Daarnaast ligt de focus op het schrijven van een CV, een goede motivatiebrief, het oefenen van een sollicitatiegesprek en worden ze wegwijs gemaakt hoe en waar vacatures te zoeken. De insteek is dat de deelnemers op zoek gaan naar vrijwilligerswerk of een leerwerkplek en zodoende makkelijker uit te stromen naar de betaalde arbeidsmarkt.