Wil je graag Spaans leren of je Spaans verbeteren? En wil je daarmee ook een stichting ondersteunen? Kom dan naar Da Capo!

Stichting Da Capo is een organisatie waar vrouwelijke migranten welkom zijn voor taallessen, cursussen, fietslessen, maar waar ze ook werkervaring kunnen opdoen in het naaiatelier en de kookstudio of als gastvrouw.
We draaien de rollen om: Deelnemers met als moedertaal het Spaans gaan deze lessen verzorgen. Zij worden dus taaldocent in plaats van leerling en doen werkervaring op. Ze krijgen daarvoor een ruime vergoeding.

Spaans leren bij Da Capo

Ook bij deze lessen staat plezier voorop. Het zijn geen officiële taallessen . Maar wil je bijvoorbeeld Spaans leren of het verbeteren? Meld je dan aan voor een van de cursussen. We starten bij minimaal 6 deelnemers per groep.

Woensdag van 19.00 – 21.00      Spaans beginners
Donderdag van 19.00 – 21.00     Spaans gevorderden (je hebt al wat les gehad en spreekt al een beetje - hoger niveau dan woensdag)

Kosten: € 160,00 voor 16 lessen van 2 uur inclusief koffie/thee en lesmateriaal.

Aanmelden: Wil je je aanmelden of wil je meer informatie? mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

De Finse School heeft een mooie grote tuin aan de achterkant. Da Capo heeft de taak op zich genomen om deze tuin netjes te maken. Er is zelfs een gedeelte van de tuin gebruikt als moestuin. In de moestuin worden groenten verbouwd. Maar ook is er ruimte voor planten en bloemen. Er is ook een compostbak gemaakt van oude pallets zodat alle groenafval hier gedeponeerd kan worden en tot mest kan worden verwerkt.

Vind je het leuk om in een tuin/moestuin te werken? Meld je dan aan. Het is ook een Apeldoorn Werkt Mee plek.

Wat ga je doen?

• Zaaien en oogsten
  • Schoffelen (onkruidvrij maken)
  • Bedden maken/aanpassen
  • Water geven
  • Gras maaien
  • Snoeien

Soms worden er dingen gemaakt zoals plantenbakken, een tuinhuisje) van oud hout/pallets
Natuurlijk is er ook tijd voor een kopje koffie en een praatje.

Bij Da Capo kun je ook meedoen aan activiteiten. Het is leuk en gezellig om samen met andere vrouwen (en soms mannen) iets te doen. Je kunt meedoen in het naaiatelier of in de kookstudio.

Sociaal Naaiatelier

In het naaiatelier kun je komen om te leren naaien. je krijgt een basiscursus naaien. Maar Da Capo maakt ook produkten voor de verkoop. Als je hebt leren naaien, dan ga je meehelpen bij het maken van die produkten.

Kookstudio

Hou je van koken? Dan is de kookstudio een leuke plek voor jou! In een groepje kun je op maandag of woensdag koken. Jullie maken maaltijden die worden verkocht. Elke week staat er een ander recept op het menu en die recepten komen van de koks in de keuken. Mensen vinden deze maaltijden heel erg lekker.

Moestuin

Bij het gebouw van Da Capo is een tuin aanwezig. Deze wordt onderhouden door een groep vrijwilligers. Een gedeelte is siertuin en een gedeelte is moestuin. heb je groene vingers? of wil je meer leren en lekker buiten werken? Kom dan werken in de moestuin!

Handwerkcafe

In het handwerkcafe ga (leer) je haken en breien, maar je oefent ook je Nederlands. Samen drink je koffie, praat je met elkaar, maak je mooie dingen en heb je heel veel plezier.

Sociaal Naaiatelier    Kookstudio      Moestuin

Stichting Da Capo wil de vrouwen graag een leeromgeving bieden waar taal leren en meedoen in de samenleving hand in hand gaan. Dat kan middels leerwerkbedrijven het naaiatelier en de kookstudio.

Het ene leerwerkbedrijf van Da Capo is het naaiatelier. Hier leren de deelnemende vrouwen veel (basis)technieken van het naaivak. In ons atelier staan 6 nieuwe naaimachines en een lockmachine. Vrouwen kunnen komen voor naailes en dan een of enkele keren per week deelnemen. Maar zij kunnen ook stage lopen vanuit de Entreeopleiding van het ROC Aventus. In 1 jaar tijd hebben zij dan hun MBO diploma niveau 1. Dat geeft meer kansen op de arbeidsmarkt of ze stromen door naar niveau 2 van het MBO.

Vrijwilligers helpen de deelneemsters op weg. Zij leren hen de kneepjes van het vak. Aan de hand van opdrachten leren de vrouwen verschillende technieken tijdens de basiscursus. Daarna gaan zij aan de slag met productie.

Bij Da Capo werken we aan recycling of maken duurzame producten. We gebruiken gebruikte stoffen om nieuwe items van te maken. Bijvoorbeeld oude reclame banners of spandoeken worden tot tas omgetoverd. Dat is meestal op aanvraag vanuit een bedrijf.

Daarnaast worden er duurzame producten gemaakt van nieuwe stoffen die ervoor zorgen dat we minder afval produceren. We maken herbruikbare en wasbare wattenschijfjes en foodwraps / lunchwraps.

Da Capo vorming schenkt aandacht aan de persoonlijke ontwikkeling van de vrouwen. In kleine stapjes ontdekken wat je al kunt, wat je nog wil leren en wat je wil doen, nu of in de toekomst. En dat is voor elke deelneemster anders.

Naast de taallessen in de klas, kun je ook deelnemen aan andere cursussen en activiteiten. Er zijn cursussen en leuke activiteiten om mensen te ontmoeten.

De cursussen zijn elke keer anders. Op dit moment geeft Da Capo de cursussen

Op zoek naar vrijwilligerswerk in de zorg" is bedoeld voor vrouwen die graag vrijwilliger willen worden. De cursus ondersteunt de vrouwen in hun persoonlijke ontwikkeling bij de vragen wie ben ik, wat kan ik en wat wil ik? Daarnaast ligt de focus op het schrijven van een CV, een goede motivatiebrief, het oefenen van een sollicitatiegesprek en worden ze wegwijs gemaakt hoe en waar vacatures te zoeken. De insteek is dat de deelnemers op zoek gaan naar vrijwilligerswerk in de zorg bij 1 van de samenwerkingspartners (De Kap, Thalmaborgh en Klein Geluk).

Meer artikelen...